من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

چرا امامت؟

سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۷ ب.ظ

یکی از پنج اصل دین(اصول دین) اسلام و مذهب تشیع امامت می باشد. در این قسمت به معنا و تعریف امامت می پردازیم.

   امامت در لغت بمعنای پیشوایی و رهبری و در اصطلاح به معنای جا نشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)و رهبری و امامت امامان معصوماست.از نظر مکتب تشیع وظایف امام در امتداد وظایف پیامبر است یعنی ......




یکی از پنج اصل دین(اصول دین) اسلام و مذهب تشیع امامت می باشد. در این قسمت به معنا و تعریف امامت می پردازیم.

   امامت در لغت بمعنای پیشوایی و رهبری و در اصطلاح به معنای جا نشین پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)و رهبری و امامت امامان معصوماست.از نظر مکتب تشیع وظایف امام در امتداد وظایف پیامبر است یعنی فلسفه بعثت پیامبران با فلسفه نصب و تعیین امام از طرف خداوند یکی است.

   علم گسترده و عصمت از گناه و خطا از شرایط اصلی و اساسی امام است و شناسایی چنین فردی جز از راه وحی ممکن نیست. از این جهت شیعه معتقد است که مقام امامت یک منصب الهی است و امام باید از جانب خداوند منصوب و معین شود.

   بحث درباره امامت و خلافت صرفایک بحث تاریخی نیست، بلکه بحث درباره ماهیت حکومت اسلامی و شیوه فرمانروایی پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) تا پایان جهان است که با سرنوشت ما ارتباط کامل دارد.و نیز باید دید کهمردم بعد از رحلت پیامبر در مسائل فکری و عقیدتی و غیر آن به چه کسی باید رجوع کنند.

   شیعه معتقد است پس از پیامبر اکرم(ص)،امیرالمومنین(علیه السلام)و یازده نفر از فرزندان ایشان یکی پس از دیگری جانشینان بحق پیامر هستند و اختلاف اصلی بین شیعه و برادران اهل سنت نیز در همین زمینه است.

   هدف ما در این بحث این است که امامت را بر پایه ی دلائل عقلی و تاریخی وآیات قرآنی و سنت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) پی گیری کنیم.

دلائل لزوم امامت:

              الف)دلیل لطف

              ب)هدف آفرینش

              ج)پیامبر دلسوز

به هریک از از دلایل در مطالب بعدی خواهیم پرداخت.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۱۵
خادم اهلیبت(ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی