من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

سومین آیه درباره ولایت امام علی(ع)

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۴ ب.ظ

3.آیه اولوالأمر

   «یاایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و أولی الامر منکم»ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسول او و صاحبان امر خودتان را اطاعت کنید.سوره نساء، آیه59.


3.آیه اولوالأمر

   «یاایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و أولی الامر منکم»ای کسانی که ایمان آوردید خدا و رسول او و صاحبان امر خودتان را اطاعت کنید.سوره نساء، آیه59.

   نکتهای که در این آیه هست این که اطاعت از صاحبان امر بدون هیچ قید و شرطی در کنار اطاعت خدا و رسول قرار گرفته و چون از فعل امری(اطیعوا) استفاده شده است این امر واجبی است.

   علماء شیعی اتفاق نظر دارند که منظور از اولوالامر امامان معصوم می باشندو از اهل تسنن نیز روایاتی هست که منظور از اولوالامر امامان معصوم اند.ابوحیان اندلس مغربی مفسر مشهور در تفسیر بحر المحیط و ابوبکر مؤمنی شیرازی در رسالی ی اعتقاد خویش و سلیمان قندوزی در کتاب ینابیع الموده، نمونه ای از این روایات را ذکر کرده اند. در تفاسیر شیعی نیز می توان ذیل آیه شریفه به تفسیر های برهان، نورالثقلین، عیاشی و کتاب غایت المرام و کتب متعدد دیگر مراجعه کرد.

احادیثی در این موضوع:

   در اثبات الهداة،ج3،ص123: جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم سئوال کرد: اولوالامر که مأموریم از آنها اطاعت کنیم چه کسانی هستند؟حضرت فرمودند:خلفا و متصدیان امر بعد از من، اول آنها برادرم علی است.بعد از او حسن و حسین سپس علی ابن الحسین آنگاه محمد باقر(که تو او را درک می کنی. ای جابر وقتی که ملاقاتش نمودی سلام مرا به او برسان) بعد از او جعفر صادق، بعد از او موسی کاظم، بعد از او علی رضا، بعد از او محمد جواد، بعد از او علی هادی، بعد از او حسن عسگری و بعد از او قائم منتظر مهدی(علیهم السلام) امامان پس از من خوهند بود».

   در تفسیر نور الثقلین،ج1 ،ص505؛دلائل الامامة،ص231آمدهاست که:از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: «رسول خدا (برای امامت)به علی و حسن و حسین وصیت کردسپس به این قول خدای عز و جل:یا ایها الذین آمنوا...اشاره کرد و فرمود: امامان از فرزندان علی و فاطمه هستند تا قیامت بر پا شود».

   بنابراین آبه اولو الامر از چند جهت ب رامامت امیر المؤمنین حضرت علی و یازده فرزند ایشان(علیهم السلام) دلالت می کند:

1.اطاعن از اولوالامر هم ردیف اطاعت خدا و رسول خداست و چون اطاعت بطور مطلق واجب است باید آنها را بشناسیم.

2.همان گونه که خداوند اطاعت از رسول خدا را واجب کرده و شخص رسول را نیز معین کرده است ، وقتی به اطاعت اولوالامر دستور می دهد باید آنها را نیز معین کند وگرنه تکلیف ما لایطاق می شود، زیرا اطاعت از شخصی که نمی شناسیم ممکن نیست.

3.روایات متعدد شأن نزول آیه اولوالامر را امام علی و یازده فرزند ایشان(علیهم السلام) معین کرده است

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸
خادم اهلیبت(ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی