عصمت پیامبران و امامان اکتسابی است یا خدادادی؟
عصمت پیامبران و امامان اکتسابی است یا خدادادی؟
همه ی متکلمان و علمای علم اعتقادات اتفاق نظر دارند که نیروی عصمت در پیامبران و امامان اجباری نیست یعنی این طور نیست که آنها به پاکی مجبور باشند بلکه مانند همه ی مردم ، کاملا توانائی بر انجام گناه دارند ولی چون از یک طرف مفاسد و خطرات گناه را می دانند و از سوی دیگر ......
همه ی متکلمان و علمای علم اعتقادات اتفاق نظر دارند که نیروی عصمت در پیامبران و امامان اجباری نیست یعنی این طور نیست که آنها به پاکی مجبور باشند بلکه مانند همه ی مردم ، کاملا توانائی بر انجام گناه دارند ولی چون از یک طرف مفاسد و خطرات گناه را می دانند و از سوی دیگر معرفت و شناخت انها نسبت به خداوند متعال بسیار عمیق و گسترده است به طوری که همیشه خویشتن را در محضر خداوند ، از این رو با اختیار و اراده خویش گناه و ناپاکی را ترک کرده اند و به سراغ آن نمی روند. بنابر این عصمت پیامبران و امامان نتیجه ی اراده و انتخاب خودشان و نیز تلاش های پیگیر و فداکاری های بی دریغ در راه خداوند متعال است. البته چون خداوند قبل از خلقت آنها می دانست که آنان این گونه فداکار و فرمانبردار او هستند از نخستین روز زندگی ، آنها را مورد لطف قرار داده و از لغزش ها حفظ کرده و به آنها علوم و امتیازاتی را عنایت کرده است.از این جهت هیچ ایرادی ندارد که پیامبران و امامان از یک سلسله امتیازات جسمی و روحی برخوردار باشند زیرا ریشه این امتیازات عمل خود آنهاست و این پاداشی است که خداوند متعال قبل از عمل ، به آنها عنایت کرده است.