من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

من یک سنی واقعی هستم

اشهدُ انَّ علیاً ولیُ الله

روش تعیین امام

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

ما با نداشتن علم غیب و بی خبری از آینده و باطن افراد چگونه می توانیم نظر قطعی و صحیح درباره آنها داشته با شیم؟پس هیچ وقت اکثریت دلیل حقانیت و اقلیت دلیل باطل بودن نیست.



روش تعیین امام

   در جوامع امروز بهترین راه تعیین هر مقام و مسئولی ، برگزاری انتخابات است. انتخابات ممکن است راه(حل)باشد اما همیشه راه (حق) نیست؛ زیرا انتخابات هرگز واقعیت را تغییر نمی دهد؛ نه حقی را باطل می کند و نه باطلی را حق. گرچه در مقام عمل اکثریت مورد نظر قرار می گیردولی این دلیل حقانیت فرد انتخاب شده نیست.

   «ما با نداشتن علم غیب و بی خبری از آینده و باطن افراد چگونه می توانیم نظر قطعی و صحیح درباره آنها داشته با شیم؟پس هیچ وقت اکثریت دلیل حقانیت و اقلیت دلیل باطل بودن نیست.»

فرمایش قرآن

   ((و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن و ان هم الا یخرصون اگر از اکثر آنها که روی زمین هستند اطاعت کنی تو را از راه خدا کمراه می کنند زیرا آنان از گمان و حدس خویش پیروی می کنند)) سوره انعام ، آیه 116.

 وظیفه امام تنها اداره امور جامعه نیست بلکه امام حافظ و نگهبان دین و دنیا ی مردم هر دو است. از این رو باید از هر خطا و لغزشی معصوم و از همه ی انسان ها دانا تر و شایته تر باشد و مردم قطعا نمی توانند چنین شخصی را انتخاب کنند.مردم از کجا می دانند که چه شخصی از نیرو ی ملکوتی عصمت و مقام شامخ علوم الهی و دیگر فضائل انسانی برخوردار است تا او را انتخاب کنند؟پس باید خداوند متعال که از باطن وآینده همه انسان ها آگاه است سزاوار ترین شخص را برای امامت انتخاب و شئون لازم را به او عنایت کند و به مردم معرفی نماید.

   امامت و پیشوایی پس از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)همان انجام وظایف مقام رسالت است و تنها تفاوتی که بین امام و رسول وجود دارد این است که پیامبر پایه گذار و موسس دین و دارای کتاب است و امام به عنوان جانشین او حافظ و نگهبان دین و مبین اصول و فروع و تعقیب کننده تمام وظایف مقام نبوت است و همان گونه که انتخاب پیامبر از طرف خداوند است ، تعیین امام نیز باید از طرف خدا باشد و به تعبیر ایه 124 سوره بقره ، امامت عهد خداوند است و عهد خداوند با انتخاب و شوری تعیین نمی گردد؛ زیرا شوری و انتخاب مربئط به کارهای مردم است و در دو آیه ای که مسئله ی شوری بیان شده است کلمه ی امر آمده:((و امرهم شوری بینهم – و شاورهم فی الامر)) مشورت در این دو آیه مرتبط به امور اجتماعی و کار های مردم است و هرگز شامل عهد و پیمان خداوند نمی شود. در آیه 68 سوره قصص آمده است:((و ربک یخلق ما یشاء و یختار ما کان لهم الخیرة و پروردگار تو هر چه را بخواهد می آفریند و اختیار می کند و مردم در برابر اختیار خداوند حق اختیار ندارند)).

   ونیز در همین مسئله حدیثی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده اند:(امر امامت با خداوند است. اگر او خواست بین شما قرار می دهد یا در میان غیر شما...))  بحارالانوار ،ج 23 ، ص 74. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۵/۲۸
خادم اهلیبت(ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی